18 januari 2006

Schijnheilig

De Stichting Sigarettenindustrie (SSI) en de Vereniging Nederlandse Kerftabakindustrie (VNK) willen de leeftijdgrens voor het kopen van tabak verhogen van zestien naar achtien jaar. Verder willen de partijen dat het boetebeleid wordt aangepast. Niet alleen de verkoper van tabak moet een boete krijgen, als die sigaretten verkoopt aan een te jonge koper maar ook de persoon in kwestie zo lees ik in de Sp!ts vanochtend. In ruil voor deze maatregelen hopen de SSI en de VNK dat minister Hoogervorst afziet van vermindering van het aantal verkooppunten

Nou door de leeftijdgrens met slechts 2 jaar te verhogen bereik je volgens mij niet echt veel. Verhoog het dan gelijk met 5 jaar naar de leeftijdsgrens van 21. Dan maak je een statement. Dat nieuwe boetebeleid vind ik overigens wel een goeie stap in de richting. En het aantal verkooppunten mag naar mijn mening toch best wel flink naar beneden.

Merkwaardig... Het gekke is dat volgens datzelfde stukje in de Sp!ts die industrie ook nog bereid is mee te denken en te betalen om roken onder jongeren te ontmoedigen. De woordvoerder geeft zelf toe dat de sigarettenindustrie eigenlijk jongeren niet bewust zou moeten maken over de schadelijke gevolgen van roken omdat dat niet geloofwaardig zou zijn.

Nou inderdaad daar geloof ik dus helemaal niets van...

Geen opmerkingen: