14 september 2006

De komende verkiezingen #4

Donner heeft gisteren een gigantische rel veroorzaakt met z'n uitlatingen over de invoering van de shari'a in Nederland.

Donner heeft in het boek: "Het land van haat en nijd", geschreven door Max van Weezel en Margalith Kleijwegt geopperd dat als tweederde van de bevolking dat wil, de islamitische shari’a in Nederland ingevoerd zou kunnen worden. Dat is, zo zei Donner in het boek, „de essentie van democratie”.

En gelijk viel heel politiek Nederland over Donner heen. Het CDA gaat vandaag in de kamer zelfs zover dat ze allerlei partijen wil gaan verbieden... over het democratisch gehalte van die partij gesproken...

Enfin... Donner verweerde zich door te zeggen dat hij „vertrouwen heeft in het gezond verstand van mensen”. „Na 1945 hebben we tientallen jaren geleefd met een communistische partij. We geloofden ook dat als die aan de macht kwamen, dat het einde van onze democratie zou betekenen. En toch hebben we die partij niet verboden.” De democratie is, zo wilde hij zeggen, sterk genoeg om een plek te geven aan radicale partijen.

Nou, ik moet zeggen: ik ben het helemaal eens met meneer Donner. Donner heeft zich met z'n uitspraken een ware democraat getoond. Iemand op wie ik, als het om dit standpunt gaat, best zou kunnen stemmen. Net als Donner ben ik niet voor de shari'a maar geloof ik wel in de principes van een echte democratie... Helaas deel ik veel andere standpunten van deze CDA-er niet. Dus gaan we stemmen op Donner ? Ik dacht het niet !!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik schrok even van je.
Maar wat valt wel genoeg mee om op te stemmen?

Anoniem zei

Je hebt dus blijkbaar net als veel mensen de essentie van Donner zijn betoog niet begrepen. Maakt niet uit, je bent in goed gezelschap want het gros van de 2 kamer heeft het ook niet begrepen en zijn daarmee voor het eerst sinds jaren echte volksvertegenwoordigers van kiezer die helemaal niet weten waar ze over praten. En dat is het electoraat waar menig partij het mee moet doen.

Eigenlijk gewoon een belediging voor de democratie.